vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Układy zbiorowe i regulaminy stosowane w zakładach pracy - Dodatek nr 14 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 14 (464) z dnia 10.07.2018

MONITORING W REGULACJACH ZAKŁADOWYCH

Stosownie do przepisów art. 222 i 223 K.p. wprowadzonych do tego aktu ustawą o ochronie danych osobowych, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia albo kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, pracodawca może wprowadzić szczególny nadzór nad terenem zakładu pracy lub terenem wokół zakładu pracy w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring). Nagrania obrazu pracodawca przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane i przechowuje przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia nagrania, chyba że stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub pracodawca powziął wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu. Wówczas termin ten ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Po upływie tych okresów uzyskane w wyniku monitoringu nagrania obrazu zawierające dane osobowe podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

Jeżeli jest to niezbędne do:

  • zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz
     
  • właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy,

pracodawca może wprowadzić kontrolę służbowej poczty elektronicznej pracownika (monitoring poczty elektronicznej), a także inne formy monitoringu (np. wykorzystania telefonu służbowego).

Ważne: Monitoring poczty elektronicznej nie może naruszać tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika.

Pracodawca jest obowiązany do określenia celu, zakresu i sposobu monitoringu (każdego rodzaju: wizyjnego, poczty elektronicznej, rozmów telefonicznych czy aktywności internetowej) w jednym z aktów wewnątrzzakładowych, tj.:

  • układzie zbiorowym pracy,
     
  • regulaminie pracy albo
     
  • obwieszczeniu, jeśli nie posiada żadnego z dwóch pierwszych.

Jeśli pracodawca monitoruje lub zamierza monitorować teren zakładu pracy, musi dostosować treść obowiązujących/planowanych u niego postanowień do nowych wymagań. Dodajmy, że monitoring polegający na rejestracji obrazu (tzw. wizyjny) nie może być stosowany w pomieszczeniach sanitarnych, szatniach, stołówkach oraz palarniach i pomieszczeniach udostępnianych zakładowej organizacji związkowej. Ten zakaz jest uchylony, gdy konieczna jest realizacja podstawowych celów monitoringu wizyjnego. W takim przypadku monitoring nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika, a także zasad wolności i niezależności związków zawodowych, stąd powinny być stosowane techniki uniemożliwiające rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.

Bez względu na to, w jakim dokumencie pracodawca ureguluje monitoring (wszystkie typy), informuje o jego wprowadzeniu nie później niż 2 tygodnie przed uruchomieniem, w sposób u niego przyjęty. W tym celu może wywiesić na tablicy ogłoszeń, rozesłać do wszystkich pracowników drogą e-mailową stosowną informację, publikując ogłoszenia w intranecie, przekazując tekst na piśmie wszystkim pracownikom czy odbierając podpisy pod oświadczeniem w tej sprawie. Z celem, zakresem i sposobem monitorowania musi też zapoznać na piśmie nowych pracowników przed dopuszczeniem ich do pracy.

W razie wprowadzania monitoringu, pracodawca powinien oznaczyć pomieszczenia i teren monitorowany w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych, nie później niż jeden dzień przed jego uruchomieniem.

Przykład

Pracodawca zamierza objąć monitoringiem teren zakładu (monitoring wizyjny), służbowej skrzynki elektronicznej oraz służbowych telefonów komórkowych. W tym celu wprowadził do regulaminu pracy dział pod nazwą "Monitoring w zakładzie pracy", gdzie umieścił następujące postanowienia: "Zgodnie z art. 222 i 223 K.p. oraz art. 5, a także art. 6 ust. 1 lit. a, c i f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych... (Dz. Urz. UE L 119/1 z 4.5.2016 r.), a ponadto przepisami działu V o odpowiedzialności materialnej pracowników, działu VI o czasie pracy i działu X o bezpieczeństwie i higienie pracy Kodeksu pracy, w zakładzie stosuje się monitoring:

1) wizyjny w pomieszczeniach produkcyjnych w celu kontroli procedur bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pomieszczeniach magazynowych w celu ochrony przed kradzieżami; kamery video są zainstalowane w każdym rogu pomieszczenia produkcyjnego i magazynowego, obejmując swoim zasięgiem łącznie całą przestrzeń poszczególnych pomieszczeń,

2) służbowych telefonów komórkowych oraz służbowych skrzynek e-mailowych, przeznaczonych wyłącznie do celów służbowych, w celu kontroli ich właściwego wykorzystywania - polegający odpowiednio na kontroli bilingów otrzymywanych od operatorów telefonicznych za każdy miniony okres rozliczeniowy oraz raportów aktywności.

Zgodnie z art. 111 K.p. monitoring będzie prowadzony z poszanowaniem godności i dóbr osobistych pracowników. Materiały powstałe w trakcie monitoringu będą wykorzystane jedynie w ww. celach, a dostęp do materiałów z monitoringu będą miały wyłącznie osoby upoważnione do przetwarzania zawartych w nich danych. Każda z osób upoważnionych zachowuje w tajemnicy wiedzę wynikającą z tych materiałów.

Materiały z monitoringu będą przechowywane przez 30 dni, licząc od dnia ich wytworzenia (video) lub otrzymania (biling, raport aktywności), a po upływie tego okresu będą niszczone w sposób uniemożliwiający ich odtworzenie.

Pracownikowi, którego dane znajdują się w materiałach pozyskanych z monitoringu przysługuje prawo:

  • dostępu do danych,
     
  • sprostowania i usunięcia danych,
     
  • ograniczenia przetwarzania,
     
  • przenoszenia danych,
     
  • wniesienia sprzeciwu.

Zasady monitoringu obowiązują od 1 sierpnia 2018 r.".

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.