
Zlecenie wykonywane przez własnego pracownika
Z osobą, która pracuje u mnie na etacie, zawarłem dodatkowo umowę zlecenia. Czy muszę zgłosić ten fakt w ZUS? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Jeżeli umowa cywilnoprawna zostaje zawarta z własnym pracownikiem, to podlega on z tego tytułu obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym wszystkich ryzyk (tj. emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu) oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu - tak jak ze stosunku pracy.
Pracodawca nie dokonuje jednak dodatkowego (tu: z umowy zlecenia) zgłoszenia pracownika do ubezpieczeń. Należności składkowe należy w takim przypadku wykazać w jednym bloku raportu ZUS RCA, z pracowniczym kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 X X. W podstawie wymiaru składek społecznych trzeba uwzględnić uzyskany przez pracownika przychód z umowy o pracę oraz umowy zlecenia i od łącznej kwoty obliczyć składki społeczne.
Natomiast w podstawie wymiaru składki zdrowotnej pracodawca uwzględnia przychód z umowy o pracę i ze zlecenia, jednak składkę zdrowotną powinien obliczyć odrębnie od przychodu uzyskanego z umowy o pracę i ze zlecenia, a po jej zsumowaniu - wykazać w raporcie ZUS RCA.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.SkladkaZUS.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
15.09.2025 (poniedziałek)
22.09.2025 (poniedziałek)
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|