vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Czas pracy w 2019 roku - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 95 (1552) z dnia 26.11.2018

Brak dodatków nocnych po wprowadzeniu systemu dwuzmianowego

W  zakładzie część załogi wykonywała pracę na 3 zmiany. Obecnie pracodawca zamierza zlikwidować trzecią (nocną) zmianę, a pozostawić system dwuzmianowy. Z tego powodu pracownicy stracą dodatek za pracę w godzinach nocnych, bo takiej pracy już nie będzie. Czy pracodawca może wprowadzić taką zmianę bez zgody pracowników?

Pracodawca ma prawo wprowadzić planowane przez siebie zmiany w organizacji procesu pracy, niezależnie od tego, że niekorzystnie wpłyną one na wynagrodzenie pracownika. Nie musi uzyskiwać jego zgody na przeprowadzenie tych zmian.

Sposób wprowadzenia w zakładzie systemów i rozkładów czasu pracy uregulowany został w art. 150 K.p. Przewiduje on, że systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe ustala się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, gdy pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.

Jak wynika z powołanej regulacji, sposób świadczenia przez pracownika pracy nie jest elementem treści umowy o pracę, tylko wynika z rozkładu i organizacji czasu pracy w zakładzie. Na pracę w obowiązującym w zakładzie systemie i rozkładzie czasu pracy nie jest wymagana zgoda pracownika. Kwestie systemów i rozkładów czasu pracy w firmie, w której funkcjonuje organizacja związkowa, podlegają konsultacjom z tą organizacją, a nie z poszczególnymi pracownikami.

Tak więc utrata przez pracownika dodatku nocnego ze względu na zmianę jego rozkładu czasu pracy i przeniesienie z pracy 3-zmianowej na 2-zmianową, nie jest przeszkodą dla pracodawcy do wprowadzenia takiej organizacji czasu pracy. Nie podlega bowiem w tej sytuacji obniżeniu wynagrodzenie pracownika określone w umowie o pracę. Dodatki za pracę w nocy, podobnie jak za pracę w godzinach nadliczbowych, stanowią dodatkową gratyfikację dla pracownika za uciążliwość takiej pracy. Zostały one jednak uregulowane w Kodeksie pracy, a nie wprost w treści umowy o pracę i nie należą do indywidualnych warunków tej umowy. W umowie o pracę pracodawca wskazuje strony umowy, jej rodzaj, datę zawarcia, a także warunki pracy i płacy, w szczególności:

  • rodzaj pracy,
     
  • miejsce wykonywania pracy,
     
  • wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
     
  • wymiar czasu pracy,
     
  • termin rozpoczęcia pracy.

W takiej sytuacji nie ma potrzeby zmiany warunków umowy o pracę czy to w drodze porozumienia stron, czy wypowiedzenia zmieniającego.


Organizacja czasu pracy w firmie należy do uprawnień pracodawcy, a nie pracownika.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.Czas-Pracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60