Odpoczynek tygodniowy
Obok przysługujących kierowcom przerw w jeździe i w czasie pracy przypadających podczas dnia pracy oraz odpoczynków przysługujących po każdym dniu pracy kierowcy wykorzystują odpoczynek tygodniowy. U kierowców podlegających pod przepisy rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR odpoczynek tygodniowy powinien obejmować 45 godzin, są jednak kierowcy, którzy korzystają z 35 godzin odpoczynku tygodniowego, a w niektórych przypadkach odpoczynek tygodniowy może zostać skrócony nawet do 24 godzin.
Odpoczynek tygodniowy w UE i poza UE
W przewozach wykonywanych na obszarze Unii Europejskiej oraz częściowo poza UE, przez pojazdy, do których stosuje się przepisy rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR gwarantowany kierowcom regularny odpoczynek tygodniowy wynosi 45 godzin. Odpoczynek ten rozpoczyna się nie później niż po 6 okresach 24-godzinnych od zakończenia korzystania z poprzedniego odpoczynku tygodniowego. W efekcie pomiędzy dwoma odpoczynkami tygodniowymi może wystąpić maksymalnie 6 kolejnych dni pracy. Nie ma znaczenia dzień tygodnia, w jakim przypadał będzie odpoczynek tygodniowy, gdyż przepisy nie wymagają, by nastąpiło to w niedzielę. Terminy korzystania z odpoczynków tygodniowych można więc dostosować do układu zadań przewozowych.
| Przykład |
Realizując przewóz międzynarodowy kierowca prowadził pojazd od środy do poniedziałku. Po tym okresie musi skorzystać z odpoczynku tygodniowego przypadającego we wtorek i środę skoro prowadził pojazd przez 6 kolejnych dni, a więc maksymalnie dopuszczalną ilość czasu. Po jego wykorzystaniu może ponownie prowadzić przez 6 dni, czyli od czwartku do wtorku, po czym musi wykorzystać kolejny odpoczynek tygodniowy.
Poza regularnymi, 45-godzinnymi odpoczynkami tygodniowymi kierowca może korzystać z odpoczynków skróconych. Odpoczynek regularny można skrócić maksymalnie o 21 godzin, więc minimalna długość odpoczynku skróconego to 24 godziny. W zależności od potrzeb przewozowych i układu zadania odpoczynek skrócony może obejmować od 24 godzin do 44 godzin 59 minut.
| Ważne: W każdych dwóch kolejnych tygodniach kierowca musi wykorzystać co najmniej jeden regularny okres odpoczynku tygodniowego, wynoszący minimum 45 godzin - art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i Umowy AETR. |
| Przykład |
W trzecim tygodniu marca kierowca skorzystał z 45 godzin odpoczynku, a w kolejnym tygodniu wykonywał przewóz do Portugalii, więc odpoczynek tygodniowy musiał wykorzystać w trasie skracając go do 25 godzin. W następnym tygodniu pracodawca dostał pilne zlecenie przewozowe do Wielkiej Brytanii, którego wykonanie na czas wymagało skrócenia odpoczynku do 24 godzin. Zadania tego nie może jednak wykonać ten sam kierowca, gdyż w poprzednim tygodniu korzystał on ze skróconego odpoczynku tygodniowego, więc musi zgodnie z przepisami mieć w nadchodzącym tygodniu zapewnione 45 godzin odpoczynku tygodniowego. Nie wolno mu skrócić odpoczynku tygodniowego w dwóch następujących po sobie tygodniach, więc to zadanie trzeba będzie zlecić innemu kierowcy, ewentualnie zaplanować je tak, aby kierowca skorzystał w trasie z regularnego odpoczynku poza kabiną pojazdu (np. w motelu).
Skrócenie odpoczynku tygodniowego wymaga, w przeciwieństwie do odpoczynku dobowego, rekompensaty dla kierowcy w formie równoważnego okresu odpoczynku. Musi on zostać udzielony przed końcem trzeciego tygodnia przypadającego po tygodniu, w którym kierowca wykorzystał skrócony odpoczynek. Zrównoważenie odpoczynku wymaga udzielenia kierowcy dodatkowego odpoczynku odpowiadającego liczbie godzin, których zabrakło do 45 godzin w wyniku skrócenia odpoczynku, a taki równoważny okres odpoczynku dołącza się do innego odpoczynku obejmującego co najmniej 9 godzin. W efekcie odpoczynek równoważny może zostać udzielony np. łącznie ze skróconym odpoczynkiem dziennym.
| Przykład |
W tygodniu od 4 do 10 marca 2019 r. kierowca wykorzystał 27 godzin odpoczynku tygodniowego. Równoważny okres odpoczynku należy mu więc udzielić najpóźniej do 31 marca 2019 r. W tej dacie kończy się trzeci tydzień przypadający po tygodniu, w którym odpoczynek został skrócony (I tydzień: 11-17 marca, II tydzień: 18-24 marca, III tydzień: 25-31 marca). Odpoczynek skrócono o 18 godzin, więc taki okres należy oddać kierowcy. Jeśli oddajemy go dołączając do regularnego odpoczynku tygodniowego, powinien on obejmować minimum 63 godziny, a w przypadku odbioru odpoczynku równoważnego wraz ze skróconym 24-godzinnym odpoczynkiem tygodniowym minimum 42 godziny. Można go udzielić łącznie z odpoczynkiem dziennym, zapewniając kierowcy dodatkowy dzień wolny od pracy, gdyż okres odpoczynku wyniesie w takich okolicznościach od 27 godzin (9 godz. + 18 godz.) do 29 godzin (11 godz. + 18 godz.).
Odpoczynek tygodniowy może przypaść na przełomie dwóch tygodni, a w takim przypadku możemy go zaliczyć do dowolnego z nich, ale nie do obu. Jeśli np. odpoczynek tygodniowy rozpocznie się w sobotę po południu, a zakończy w poniedziałek, można go zaliczyć w całości do poprzedniego tygodnia, lub zadecydować o przypisaniu go do rozpoczętego tygodnia. Wybór pierwszego rozwiązania pośrednio skutkuje skróceniem o te kilka, kilkanaście godzin odpoczynku przypadającego na astronomiczną dobę poniedziałkową dopiero rozpoczętego tygodnia. Z drugiej strony może być to jedyna opcja, aby zapewnić przestrzeganie przepisów o odpoczynkach tygodniowych.
| Ważne: W pojeździe może być wykorzystywany jedynie skrócony odpoczynek tygodniowy. Z uwagi na to, że skrócić można maksymalnie co drugi odpoczynek tygodniowy, jeden na dwa odpoczynki kierowca musi wykorzystywać poza kabiną pojazdu. |
| Przykład |
W tygodniu pomiędzy 18-24 lutego 2019 r. kierowca pokonał kilka krajowych tras i skorzystał z 36-godzinnego odpoczynku tygodniowego. W ostatnich dniach tego tygodnia przewoźnik otrzymał zlecenie na przewóz do Moskwy rozpoczynający się 26 lutego, w trakcie którego kierowca musiałby wykorzystać odpoczynek tygodniowy w Moskwie, oczekując na załadunek towaru. Kierowca nie będzie mógł skorzystać w Moskwie z odpoczynku tygodniowego w pojeździe, gdyż w tygodniu między 25 lutego i 3 marca musi wykorzystać regularny 45-godzinny odpoczynek tygodniowy, którego nie można wykorzystywać w pojeździe. Planując to zadanie przewozowe przewoźnik powinien więc uwzględnić konieczność zapewnienia kierowcy noclegu w Moskwie w hotelu lub w warunkach zbliżonych do hotelowych.
Odstępstwo od zasad korzystania z odpoczynków tygodniowych jest możliwe w przypadku, gdy kierowca wykonuje pojedynczą usługę okazjonalną w międzynarodowym przewozie osób. W praktyce mogą z niego skorzystać kierowcy zatrudnieni w biurach podróży lub obsługujący zagraniczne wycieczki. Kierowca wykonujący międzynarodowy przewóz osób może odłożyć tygodniowy okres odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po poprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku, pod warunkiem że:
- usługa trwa co najmniej 24 kolejne godziny w państwie członkowskim lub państwie trzecim, do którego zastosowania ma rozporządzenie (WE) nr 561/2006 lub Umowa AETR, innym niż państwo, w którym rozpoczęło się świadczenie usługi,
- po skorzystaniu z odstępstwa kierowca korzysta z:
- dwóch regularnych tygodniowych okresów odpoczynku, albo
- jednego regularnego tygodniowego okresu odpoczynku i jednego skróconego tygodniowego okresu odpoczynku trwającego co najmniej 24 godziny; skrócenie jest jednak rekompensowane równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia po zakończeniu okresu odstępstwa,
- pojazd jest wyposażony w urządzenie rejestrujące, oraz
- w przypadku prowadzenia pojazdu w godzinach od 2200 do 600, pojazd obsługuje kilku kierowców lub okres prowadzenia pojazdu, po którym kierowca musi skorzystać z 45 minut przerwy zostaje skrócony do trzech godzin.
Odpoczynki dla kierowców - pracowników
Ustawa o czasie pracy kierowców nie odbiega w zakresie wymaganej długości odpoczynku tygodniowego kierowców od norm Kodeksu pracy. Podobnie jak pozostali pracownicy, kierowcy mają prawo do odpoczynku tygodniowego trwającego nieprzerwanie 35 godzin (art. 14 ust. 2 ustawy o czasie pracy kierowców). Z takich gwarantowanych okresów odpoczynku korzystają kierowcy wykonujący przewozy wyłączone spod stosowania przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i Umowy AETR. Jeśli jednak kierowca prowadzi pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony lub przystosowany do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, ma prawo do dłuższych, 45-godzinnych odpoczynków, zgodnie z korzystniejszymi w tym względzie przepisami rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR.
Ustawa o czasie pracy kierowców nie narusza postanowień zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 i Umowie AETR, więc ww. przepisy międzynarodowe mają pierwszeństwo stosowania (art. 3 ustawy o czasie pracy kierowców). W efekcie udzielenie kierowcy pojazdu, do którego stosuje się rozporządzenie (WE) nr 561/2006 lub Umowę AETR, 35-godzinnego odpoczynku tygodniowego wymaga zrównoważenia brakujących 10 godzin do końca trzeciego tygodnia licząc od tygodnia, w którym doszło do skrócenia odpoczynku.
Zatem 35-godzinne odpoczynki tygodniowe mogą zostać skrócone do minimum 24 godzin w przypadkach:
- wymagających od kierowcy podjęcia działań służących ochronie życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia względnie usunięcia awarii, oraz
- zmiany pory wykonywania przez kierowcę pracy w związku z przejściem na inną zmianę, zgodnie z ustalonym rozkładem czasu pracy (art. 14 ust. 3 ustawy o czasie pracy kierowców).
| Ważne: Skrócenie odpoczynku tygodniowego z 35 godzin do 24 godzin kierowcom, do których nie stosuje się rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i Umowy AETR nie wymaga udzielenia pracownikom równoważnego okresu odpoczynku. |
Przedstawione zasady wykorzystywania odpoczynku tygodniowego mają zastosowanie wobec kierowców autobusów zatrudnionych w przewozach regularnych osób na trasach do 50 km (art. 31c ustawy o czasie pracy kierowców). W tym kontekście istotną różnicą względem pozostałych kierowców wyłączonych spod stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i Umowy AETR jest to, że ich okres odpoczynku tygodniowego musi przypadać najpóźniej po sześciu 24-godzinnych okresach od zakończenia poprzedniego okresu odpoczynku tygodniowego. Podobnego wymogu nie wprowadzono w art. 14 ustawy o czasie pracy kierowców, więc u pozostałych kierowców wykorzystujących odpoczynki tygodniowe na przedstawionych zasadach pomiędzy dwoma okresami odpoczynku tygodniowego, można zaplanować nawet 10 dni pracy.
| Przykład |
Osobisty kierowca prezesa spółki wykonuje przewozy samochodem osobowym. Może on mieć zaplanowane okresy pracy i odpoczynki tygodniowe w sposób następujący:
- 4-5 marca 2019 r. - odpoczynek tygodniowy,
- 6-15 marca 2019 r. - praca,
- 16-17 marca 2019 r. - odpoczynek tygodniowy.
W analizowanym okresie przypadają dwa tygodnie, tj. 4-10 marca oraz 11-17 marca, a więc kierowca powinien mieć zapewnione dwa odpoczynki tygodniowe. Kierowca nie podlega pod przepisy rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i Umowy AETR, ani nie pracuje w przewozach regularnych osób na trasach do 50 km, nie ma więc wymogu, aby jego odpoczynek tygodniowy przypadał po 6 dniach od zakończenia poprzedniego. Pozwala to w jednym tygodniu zaplanować kierowcy odpoczynek tygodniowy na początku, a w kolejnym na końcu tygodnia. Gdyby powyższy kierowca pracował w przewozach regularnych o trasach do 50 km, to drugi odpoczynek tygodniowy musiałby się rozpocząć nie później niż 11 marca.
Zestawienie wszystkich długości odpoczynków tygodniowych ze wskazaniem na możliwości ich skracania zawiera tabela poniżej.
| Tabela nr 5 |
| Odpoczynki tygodniowe | Na terenie UE i poza jej obszarem | Przewozy regularne o trasach do 50 km | |
| regularny | w czasie jazdy | 45 h | 35 h |
| w czasie pracy | 35 h | 35 h | |
| skrócony | w czasie jazdy | 24 h maksymalnie co drugi tydzień (trzeba równoważyć) |
brak |
| w czasie pracy | 24 h (nie trzeba równoważyć) | brak | |
| Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
| www.Czas-Pracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
15.09.2025 (poniedziałek)
22.09.2025 (poniedziałek)
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|
||||||||||||






