vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Zapewnienie warunków BHP w firmie - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 50 (1612) z dnia 24.06.2019

Ocena ryzyka zawodowego

Obowiązkiem pracodawcy jest ocena ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą (art. 226 K.p.). Ryzyko zawodowe jest definiowane jako prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, powodujących straty. Zalicza się do nich w szczególności wystąpienie u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych będących wynikiem zagrożeń zawodowych występujących w ich środowisku pracy (§ 2 pkt 7 rozporządzenia w sprawie bhp). Z obowiązkiem dokonania oceny ryzyka zawodowego związany jest wymóg dokumentowania tego ryzyka oraz:

  • stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko,
     
  • informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.

Wyniki oceny ryzyka zawodowego mogą być przekazywane np. w formie informacji wywieszonej na tablicy ogłoszeń czy wręczanej indywidualnie pracownikowi. Wspomniana informacja powinna obejmować dane o:

  • rodzaju i poziomie czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia,
     
  • chorobach zawodowych, na które narażony jest pracownik,
     
  • metodach ochrony przed zagrożeniami.

Pracodawca ma obowiązek konsultowania z pracownikami lub ich przedstawicielami działań mających związek z bezpieczeństwem pracy, w tym dotyczących oceny ryzyka zawodowego.

Oceniając ryzyko zawodowe, pracodawca dokonuje inspekcji stanowisk pracy, zwracając szczególną uwagę na:

  • ruchome elementy maszyn i urządzeń,
     
  • powierzchnie, na których istnieje możliwość poślizgnięcia się lub upadku,
     
  • ostre krawędzie, wystające elementy, położenie stanowiska pracy na wysokości,
     
  • urządzenia pod ciśnieniem, wysoką lub niską temperaturę powietrza, wysoką temperaturę obrabianych powierzchni,
     
  • stan oświetlenia, stan instalacji i urządzeń elektrycznych,
     
  • pyły, hałas, używanie pojazdów, używanie substancji chemicznych,
     
  • pożary, wybuchy, obciążenie fizyczne i psychiczne itd.

Proces przeprowadzania ryzyka zawodowego można usystematyzować według pewnych etapów. Według Polskiej Normy pierwszym krokiem do przeprowadzenia oceny ryzyka jest zebranie informacji potrzebnych do realizacji tego celu. Następnie powinna nastąpić identyfikacja możliwych zagrożeń na stanowisku pracy. Kolejnym etapem jest oszacowanie ryzyka zawodowego, które polega na ustaleniu prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników, następstw tych zagrożeń oraz wagi tych następstw. Po tym etapie następuje wyznaczenie przez pracodawcę dopuszczalności ryzyka zawodowego - przeprowadzane w oparciu o obowiązujące przepisy prawne i inne dokumenty normatywne, ewentualnie w odniesieniu do zakładowych kryteriów dopuszczalności ryzyka zawodowego (o ile są bardziej wymagające niż ustawowe).

W zależności od ustaleń poczynionych na wymienionych etapach pracodawca powinien ocenić, czy są potrzebne działania korygujące i (lub) zapobiegawcze. Jeżeli tak, konieczne jest opracowanie planu tych działań oraz realizacja planu. Jeśli zaś działania korygujące i (lub) zapobiegawcze nie są konieczne, pracodawca może poprzestać na przeprowadzaniu okresowych ocen ryzyka zawodowego.

Metody oceny ryzyka zawodowego

» Ocena ryzyka według polskiej normy PN-N-18002 - ocenia się w niej ciężkość następstw danego zagrożenia oraz prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożeń odpowiednio do trzech poziomów - małego, średniego i dużego; po dokonaniu tej oceny następuje określenie poziomu ryzyka, w skali od małego, przez średnie do dużego.
» Wstępna analiza zagrożeń (tzw. metoda PHA) - metoda pozwala na jakościowe oszacowanie ryzyka, które dokonywane jest przy użyciu dwóch parametrów: wielkości lub stopnia ewentualnej szkody (S) i prawdopodobieństwa powstania takiej szkody (P).
» Ocena ryzyka przy pomocy wskaźnika ryzyka - zgodnie z tą metodą poziom ryzyka określa się jako iloczyn trzech parametrów: możliwych skutków (następstw) zagrożenia (S), ekspozycji (narażenia) na zagrożenie (E), prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia (P).
» Ocena ryzyka przy pomocy analizy bezpieczeństwa pracy - poziom ryzyka określa się przy użyciu dwóch parametrów: konsekwencji (skutku) zdarzenia i prawdopodobieństwa konsekwencji zdarzenia. Prawdopodobieństwo konsekwencji zdarzenia określa się jako sumę trzech parametrów: częstotliwości występowania zagrożenia (F), prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia (O) i możliwości uniknięcia lub zmniejszenia skutków zdarzenia (A).
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60