vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
A A A

Obowiązki pracodawcy wynikające z RODO - Dodatek nr 17 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 18 (516) z dnia 10.09.2020

Zasady prowadzenia monitoringu zgodnie z RODO

Monitoring pracownika może przybierać różne formy: nagrywania (tzw. monitoring wizyjny), kontrolowania telefonu i poczty elektronicznej oraz śledzenia połączeń internetowych. Według Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, rozmowy telefoniczne z pracy, e-maile i użytkowanie internetu są objęte terminami "życie prywatne" i "tajemnica korespondencji", dlatego ich kontrolowanie wymaga wyraźnej podstawy prawnej oraz poinformowania pracownika (por. wyrok z 3 kwietnia 2007 r. w sprawie Copland przeciwko Wielkiej Brytanii, sygn. akt 62617/00).

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 13 lutego 2014 r. (sygn. akt I OSK 2436/12) stwierdził, że monitoring musi spełniać wymogi zgodności z prawem, usprawiedliwionego celu, proporcjonalności i transparentności rozumianej jako świadomość pracowników, że są monitorowani. Stąd w stosunku do monitoringu wymaga się, aby pracodawca najpierw szczegółowo określił jego zasady, a następnie zapoznał z nimi pracowników, którzy ten fakt potwierdzą podpisując odpowiednie oświadczenie o ich akceptacji.

Od 25 maja 2018 r. pracodawcy stosujący lub zamierzający wprowadzić monitoring pracowników mogli go nadal wykorzystywać albo uruchomić. Obowiązujące od tego dnia rozporządzenie RODO, nie zawierało jakiś szczególnych regulacji dotyczących tego zagadnienia. Jednak w związku z wprowadzeniem unijnego rozporządzenia polski ustawodawca postanowił uregulować w Kodeksie pracy rozwiązania dotyczące stosowania w zakładzie pracy monitoringu.

Zgodnie z art. 222 K.p., monitoring w zakładzie pracy może być stosowany jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, ochrony mienia, kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Pracodawca może wprowadzić szczególny nadzór nad terenem zakładu pracy lub terenem wokół zakładu pracy w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring). Cele, zakres oraz sposób zastosowania monitoringu ustala się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy. Pomieszczenia oraz monitorowany teren, na którym działa monitoring, powinny zostać w sposób czytelny i widoczny oznakowane, za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych.

Monitoring nie może obejmować pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji. Obostrzenie to dotyczy również w ograniczonym zakresie:

  • pomieszczeń sanitarnych,
     
  • szatni,
     
  • stołówek oraz
     
  • palarni,

przy czym w tych przypadkach monitoring jest dopuszczalny, jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia:

  • bezpieczeństwa pracowników,
     
  • ochrony mienia,
     
  • kontroli produkcji,
     
  • zachowania w tajemnicy informacji i

nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych pracownika. Monitoring pomieszczeń sanitarnych dodatkowo wymaga uzyskania uprzedniej zgody zakładowej organizacji związkowej, a jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa - uprzedniej zgody przedstawicieli pracowników wybranych w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

Nagrania obrazu pracodawca przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane, i przechowuje przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia nagrania, a gdyby miały one stanowić dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub pracodawca powziąłby wiadomość, iż mogą one być dowodem w postępowaniu, termin ten ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Po upływie wskazanych terminów uzyskane w wyniku monitoringu nagrania obrazu należy zniszczyć, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

Pracodawca, który dopiero zamierza wprowadzić monitoring, ma obowiązek, nie później niż 2 tygodnie przed jego uruchomieniem, poinformować o tym pracowników (w sposób przyjęty u danego pracodawcy). Także w stosunku do pracowników rozpoczynających pracę w zakładzie, w którym monitoring już funkcjonuje, na pracodawcy spoczywają obowiązki informacyjne.

W Kodeksie pracy przewidziano możliwość monitorowania czynności dokonywanych przez pracowników z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych. W myśl art. 223 K.p., jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy, pracodawca może wprowadzić kontrolę służbowej poczty elektronicznej pracownika (monitoring poczty elektronicznej). Przy czym nie może on naruszać tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika.

Ustalając procedurę monitoringu (lub odpowiednie postanowienia regulaminu pracy), pracodawca powinien dostosować jego zakres i środki do celu, który chce osiągnąć, bez nadmiernej ingerencji w prywatność pracownika.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.