vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Wybrane problemy prawa pracy w wyjaśnieniach urzędów - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 16 (1891) z dnia 24.02.2022

Kompletowanie akt w razie ponownego zatrudnienia

Pod koniec lutego 2022 r. zakończy się umowa na czas określony jednego z naszych pracowników. Zamierzamy podpisać z nim kolejną umowę o pracę, ale będziemy musieli założyć do tej umowy nowe akta osobowe. Czy będziemy mogli w części A tych nowych akt umieścić potwierdzone za zgodność kserokopie dokumentów z części A (m.in. kwestionariuszy) bieżących akt?

W ocenie resortu pracy, tak. Przepisy Kodeksu pracy oraz rozporządzenia dokumentacyjnego nie regulują sposobu kompletowania akt osobowych zakładanych w związku z nawiązaniem nowego stosunku pracy z dotychczasowym pracownikiem. W takich sytuacjach powstaje pytanie, czy kserokopie dokumentów z dotychczasowych akt (zwłaszcza z części A akt osobowych) można umieścić w nowych aktach osobowych. Takie "przeniesienie" dokumentacji oszczędziłoby pracodawcy konieczności tworzenia jej od nowa.

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, do którego nasze Wydawnictwo zwróciło się z pytaniem w tej sprawie, uznało w odpowiedzi otrzymanej 13 października 2021 r., że: "(...) Jeżeli dokumenty przechowywane w części A »starych« akt osobowych są związane także z kolejnym stosunkiem pracy, to w naszej opinii wydaje się, iż dobrą praktyką mogłoby być np. kopiowanie dokumentów znajdujących się w części A akt osobowych z pierwszego stosunku pracy i umieszczanie ich za zgodą pracownika w części A nowych akt osobowych. (...) taka decyzja należy do pracodawcy, który przechowując dokumentację pracowniczą zobowiązany jest kierować się m.in. zasadą integralności i kompletności (art. 94 pkt 9b K.p.). (...)".

Należy nadmienić, że resort pracy odniósł się w swojej opinii także do kwestii lokalizacji w aktach osobowych dokumentów tradycyjnie związanych z etapem rekrutacji, takich jak np. świadectwa pracy z poprzednich zakładów - w sytuacji, gdy potrzeba ich okazania powstała dopiero w trakcie zatrudnienia, po nawiązaniu stosunku pracy. W odniesieniu do takiej sytuacji Ministerstwo uznało, że: "(...) dokumenty takie nie dotyczą ani nawiązania stosunku pracy, ani wprost przebiegu zatrudnienia pracownika w ramach trwającego stosunku pracy.

Zatem w przypadku np. oświadczenia pracownika, iż w jego posiadaniu znajdują się wspomniane wyżej dokumenty, które mogą mieć wpływ na uprawnienia w ramach trwającego stosunku pracy, pracodawca mógłby zażądać przedstawienia przez pracownika tych dokumentów (świadectw) do wglądu, w celu potwierdzenia ewentualnego prawa do określonego uprawnienia/świadczenia. (...)".

Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60