vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Wypadki przy pracy i choroby zawodowe - Dodatek nr 17 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 18 (564) z dnia 10.09.2022

Postępowanie powypadkowe

Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w drodze do pracy lub z pracy dokonuje się na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania (Dz. U. z 2013 r. poz. 924).

Powyższe przepisy zobowiązują poszkodowanego w takim wypadku do niezwłocznego poinformowania o nim pracodawcę lub podmiot określony w art. 5 ust. 1 ustawy wypadkowej, którego zadaniem jest podjęcie działań zmierzających do sporządzenia wymaganej dokumentacji.

Pomimo, że przepisy zobowiązują poszkodowanego w wypadku w drodze do pracy lub z pracy do zgłoszenia tego zdarzenia pracodawcy, to jednak w przypadku zignorowania tego obowiązku pracodawca nie może wyciągnąć wobec niego żadnych konsekwencji. Wynika to z faktu, że zgłoszenie takiego zdarzenia stanowi w większym stopniu przywilej niż obowiązek pracownika.

W odróżnieniu od zdarzenia kwalifikowanego jako wypadek przy pracy, przepisy nie precyzują, kto konkretnie powinien przeprowadzić postępowanie powypadkowe oraz sporządzić stosowną dokumentację. Oznacza to, że nie ma wymogu formalnego, aby osoba analizująca takie zdarzenia spełniała jakieś szczególne wymagania kwalifikacyjne (np. posiadała tytuł inspektora bhp).

Co do zasady, uznanie zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy następuje na podstawie:

  • oświadczenia poszkodowanego, członka jego rodziny lub świadków co do czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia,
  • informacji i dowodów pochodzących od podmiotów badających okoliczności i przyczyny zdarzenia lub udzielających poszkodowanemu pierwszej pomocy,
  • ustaleń sporządzającego kartę.

Ustalenie okoliczności wypadku w drodze do pracy lub z pracy jest dokonywane w karcie wypadku w drodze do pracy lub z pracy, której wzór stanowi załącznik do przywołanego rozporządzenia.

Postępowanie powypadkowe

Kartę wypadku należy sporządzić po ustaleniu okoliczności i przyczyn zdarzenia, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje poszkodowany lub członek jego rodziny, a drugi przechowuje się w dokumentacji powypadkowej.

Ważne: Odmowa uznania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy wymaga uzasadnienia.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60