vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Poradnik pracodawcy w zakresie BHP - Dodatek nr 6 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 6 (624) z dnia 10.03.2025

Współdziałanie pracodawców w zakresie bhp

W przypadku, gdy w tym samym miejscu i czasie wykonują pracę pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, wszyscy ci pracodawcy mają obowiązek współpracować ze sobą w celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Oznacza to konieczność ustalenia zasad współdziałania na wypadek wystąpienia zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników, wzajemnego informowania siebie nawzajem, pracowników lub ich przedstawicieli o zagrożeniach występujących podczas wykonywanych przez nich prac oraz środkach podjętych w celu eliminacji tych zagrożeń. Szczególny obowiązek organizacyjny stanowi nakaz wyznaczenia koordynatora sprawującego nadzór nad bhp. Jego rola nie sprowadza się jednak tylko do nadzorowania, gdyż powinien z jednej strony uzyskiwać od pracowników informacje o istniejących lub potencjalnych zagrożeniach i przeciwdziałać im, a z drugiej strony - informować i interweniować u wszystkich pracodawców w sprawie eliminacji lub ograniczenia zagrożeń.

Uwaga! Wyznaczenie koordynatora ds. bhp nie zwalnia poszczególnych pracodawców z obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudnionym przez nich pracownikom.

Rolą koordynatora ds. bhp jest działanie "na styku" poszczególnych pracodawców i "wkraczanie do akcji" wtedy, gdy występują sytuacje kolizyjne między nimi w kwestiach bhp, a oni sami nie potrafią dojść do porozumienia (np. pracownicy jednego pracodawcy wkraczają w strefę niebezpiecznej pracy drugiego pracodawcy). W związku z tym funkcja koordynatora ds. bhp powinna istnieć tak długo, jak długo prowadzone są prace tak, aby w każdej chwili mógł on przystąpić do działania.

Przepisy nie określają wymagań kwalifikacyjnych dla koordynatora ds. bhp. W praktyce zapewne inne będą oczekiwania wobec osoby koordynującej pracę w biurze, a inne wobec koordynatora na placu budowy. Logiczne wydaje się przy tym domniemanie, że koordynator powinien posiadać doświadczenie zawodowe właściwe dla danych miejsc pracy i wykonywanych na nich czynności, jak również odbyć wcześniej odpowiednie (i nadal aktualne) szkolenie w zakresie bhp. Jeżeli koordynowanie robót będzie dotyczyło czynności, do których wykonywania wymagane są szczególne kwalifikacje (np. uprawnienia energetyczne), to osoba, której powierzono takie zadania, powinna mieć ponadto stosowne, specjalistyczne kwalifikacje.

Przykład

Czy koordynatorem ds. bhp powinien być pracownik służby bhp?

Wydawać by się mogło, że najlepiej w roli koordynatora ds. bhp sprawdzi się pracownik służby bhp, jednakże z uwagi na zakres jego zadań, jakie zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 109, poz. 704 z późn. zm.) pracownik ten powinien realizować (katalog zamknięty), byłoby to rozwiązanie dyskusyjne. Niewątpliwie jednak pracownicy służby bhp powinni współdziałać z koordynatorem ds. bhp i wspólnie podejmować działania zmierzające do eliminacji zagrożeń występujących podczas prowadzenia prac wymagających koordynacji bhp.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumBHP.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60