vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
A A A

Czas pracy i wynagrodzenie kierowców - Dodatek nr 6 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 6 (408) z dnia 10.03.2016

WPROWADZENIE

Zagadnieniu czasu pracy kierowców poświęcono w całości ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2012 r. poz. 1155 ze zm.). Nie oznacza to jednak, że jej regulacje są kompletne i nie wymagają uzupełnienia poprzez odpowiednie zastosowanie innych przepisów. Podstawowym aktem, który znajduje zastosowanie w sprawach nieuregulowanych w tej ustawie szczególnej jest Kodeks pracy, do którego odsyła ona w art. 4. Jego regulacje zastosujemy w szerokim zakresie, zaczynając od ustalania wymiaru czasu pracy przypadającego do przepracowania w danym okresie rozliczeniowym (art. 130 K.p.), kończąc zaś na zasadach rekompensaty pracy w nadgodzinach (art. 1511-1512 K.p.), w porze nocnej (art. 1517-1518 K.p.), świadczonej w niedziele i święta (art. 1519-15112 K.p.) oraz w dniach wolnych wynikających z planowania czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy (art. 1513 K.p.). Do kierowców-pracowników znajdą również zastosowanie zasady obowiązujące przy nawiązywaniu i rozwiązywaniu stosunku pracy oraz dochodzeniu wynikających z niego roszczeń pieniężnych i niepieniężnych, przepisy regulujące treść umowy o pracę, wymiar przysługującego urlopu, prawo do zwolnień okolicznościowych czy wreszcie obowiązki pracodawcy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Generalnie należy więc mieć świadomość, że zatrudniając kierowcę w oparciu o stosunek pracy mamy do czynienia ze zwykłym pracownikiem, wobec którego trzeba będzie dopełnić większości obowiązków wynikających z Kodeksu pracy, z uwzględnieniem specyfiki branży wynikającej z omawianej ustawy szczególnej.

Część kierowców będzie podlegała pod pragmatyki służbowe, co dotyczy w szczególności grupy zatrudnionych wykonujących pracę samochodami osobowymi na rzecz państwowych lub samorządowych jednostek sfery budżetowej. Kierowcy mogą być zatrudnieni również przez podmioty lecznicze, instytucje kultury lub inne zakłady finansowane w całości lub części z budżetu państwa. W ich przypadku poza ustawą o czasie pracy kierowców trzeba będzie stosować specyficzne rozwiązania wynikające z przepisów regulujących zasady ich zatrudniania i wynagradzania, a Kodeks pracy znajdzie zastosowanie jedynie w przypadkach nieuregulowanych w tych aktach.

Nie każdy kierowca pozostaje przy tym w pracowniczym zatrudnieniu, gdyż część z nich wykonuje przewozy w ramach własnej, jednoosobowej działalności gospodarczej, inni z kolei świadczą usługi transportowe w oparciu o umowy prawa cywilnego: zlecenia lub o dzieło. W takim przypadku zastosowanie może znaleźć jedynie część przepisów ustawy o czasie pracy kierowców i to pod warunkiem, że kierowcy ci wykonują przewóz drogowy w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1414 z późn. zm.). W praktyce oznacza to, iż stosowanie przepisów ustawy o czasie pracy kierowców do szoferów samozatrudnionych bądź wykonujących osobiście przewozy na innej podstawie niż stosunek pracy, będzie ograniczone do przypadków, gdy wykonują oni zadania pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony lub autobusami skonstruowanymi do przewozu więcej niż 9 osób, licząc z kierowcą. Jedynym wyjątkiem będą tu przewozy regularne osób na trasach do 50 km, gdyż podlegają one odrębnej regulacji, jako jeden z typów przewozu wyłączonych spod stosowania przepisów międzynarodowych, przez co zostały omówione odrębnie.

Tu pojawia się kolejna trudność w planowaniu i rozliczaniu pracy kierowców, wykonujących przewozy drogowe podlegające pod regulacje prawa międzynarodowego. W ich przypadku pierwszeństwo stosowania mają bowiem przepisy:

  • rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego... (Dz. Urz. UE L 102.1) - gdy wykonują przewozy w całości na terytorium UE lub
     
  • Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 409) - jeśli przewozy wykonywane są przynajmniej w części poza terenem UE.

Warto mieć świadomość, że omawiane akty prawa międzynarodowego określają nie tylko czas jazdy, który w rodzimych przepisach uregulowano jedynie wobec kierowców wykonujących przewozy regularne osób na trasach do 50 km, ale również przerwy i odpoczynki, które doczekały się odrębnej regulacji w ustawie. Oznacza to, że pracodawcy zatrudniający kierowców muszą nieustannie "lawirować" w gąszczu artykułów i paragrafów, gdyż wpływ na stosowanie konkretnych przepisów może mieć nie tylko zmiana prowadzonego pojazdu, ale również wydłużenie lub skrócenie trasy, w przypadku regularnych przewozów osobowych. Ich obowiązki będą się również zmieniać w zależności od stosowanego systemu i rozkładu czasu pracy, więc jedynie biegła znajomość tych przepisów i ich ścisłe przestrzeganie gwarantuje spokój w razie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy (dalej PIP) lub Inspekcji Transportu Drogowego (dalej ITD).

Biorąc pod uwagę specyfikę różnych rodzajów przewozów, zostały one omówione odrębnie ze względu na ich przedmiot, a więc przewozy towarowe (z wyodrębnieniem wykonywanych przez kierowców samozatrudnionych) i osobowe, z tym że te ostatnie podzielone zostały ze względu na ich charakter na regularne na trasach do 50 km lub powyżej 50 km oraz indywidualne (z wyodrębnieniem specyfiki przewozów w sferze budżetowej).

Na zakończenie omówione zostały problemy związane z podróżami służbowymi, które dotyczą wszystkich grup kierowców, ale są w ich przypadku uregulowane w sposób specyficzny od ogółu zatrudnionych, więc wymagały odrębnego komentarza. Ostatni rozdział poświęcony został natomiast problematyce wynagrodzeniowej, która u kierowców również jest specyficzna i ściśle powiązana z systemem świadczeń z tytułu podróży służbowych. Na jej kształtowanie od jakiegoś czasu mają wpływ również przepisy wprowadzające minimalne wynagrodzenia w innych państwach, które mają dotyczyć także kierowców z państw trzecich, wykonujących przewozy drogowe do państw posiadających regulacje o płacach minimalnych, przede wszystkim Niemiec.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.Czas-Pracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

marzec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.