vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Czas pracy i wynagrodzenie kierowców - Dodatek nr 6 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 6 (408) z dnia 10.03.2016

Zasady ogólne

Przewozy regularne osób na trasach do 50 km wykonują głównie kierowcy zatrudnieni w komunikacji miejskiej. Warto jednak pamiętać, że tego typu trasy mogą wystąpić również u kierowców zatrudnionych w komunikacji podmiejskiej, a niewątpliwie będą je wykonywać także motorniczy tramwajów. Przepisy ustawy o czasie pracy kierowców znajdują do nich odpowiednie zastosowanie mocą odesłania z jej art. 4a. Wykonują oni przewozy regularne osób na trasach do 50 km, więc stosuje się do nich przepisy Rozdziału 4a ustawy o czasie pracy kierowców, poświęconego w całości omawianemu zagadnieniu.

Prawidłowość powyższych założeń potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury w stanowisku z 2 czerwca 2008 r. w sprawie czasu pracy kierowców (nr pisma: MR 826586/2008). Jeszcze dalej w swych poglądach poszedł Główny Inspektorat Pracy w powołanym już wcześniej stanowisku z 2 czerwca 2008 r., uznając, że do motorniczych tramwajów stosuje się wyłączenie z art. 22 ustawy o czasie pracy kierowców. Oznacza to w praktyce wyłączenie wobec motorniczych przepisów art. 12 ust. 2 i 3, art. 13, art. 21art. 24 pkt 2 ustawy o czasie pracy kierowców. GIP założył przy tym, że motorniczy tramwajów powinni podlegać przepisom Rozdziału 4a ustawy o czasie pracy kierowców, które stosuje się do wszystkich kierowców zatrudnionych w komunikacji miejskiej, co niewątpliwie ułatwia planowanie i rozliczanie ich czasu pracy. Możliwość ta budzi jednak pewne wątpliwości, skoro ich podróże nie są odbywane po drogach publicznych i nie wykonują oni przewozu drogowego w rozumieniu art. 4 lit. a rozporządzenia (WE) nr 561/2006. Co więcej zamieszczona w kolejnej literze tego przepisu definicja pojazdu jasno precyzuje, że muszą różnić się one od pojazdów stale poruszających się po szynach.

Oceniając, czy dany kierowca wykonuje przewóz regularny osób na trasach do 50 km należy odnieść się do długości tras realizowanych w ciągu danej dniówki. Jeśli punkt docelowy, od którego kierowca rozpoczyna powrót do miejscowości rozpoczęcia pracy, jest od niej oddalony o mniej niż 50 km, kierowca wykonuje w danym dniu omawiany typ przewozu. W praktyce oznacza to, że możliwa jest sytuacja, w której przewozy regularne osób na trasach do 50 km wystąpią u kierowcy, który co do zasady wykonuje inny typ przewozu, np. regularny na trasach powyżej 50 km lub okazjonalny przewóz osób.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.Czas-Pracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60