vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Postępowanie w sprawie przyznania świadczeń emerytalnych - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 34 (1284) z dnia 28.04.2016

Formy wystąpienia z wnioskiem o emeryturę

Postępowanie w sprawie o emeryturę zazwyczaj inicjuje wniosek osoby zainteresowanej. Tylko w nielicznych przypadkach postępowanie jest wszczynane z urzędu. Przepisy z zakresu ubezpieczeń społecznych za wniosek uważają m.in. żądanie przyznania świadczenia. Może ono mieć formę:

  • pisemną lub 
     
  • ustną - do protokołu albo 
     
  • dokumentu elektronicznego.

Wniosek na piśmie

Pisemna forma wniosku to:

  • wypełnienie przygotowanego przez ZUS formularza albo 
     
  • sprecyzowanie żądania jako podania.

Każdy formularz zawiera w sobie dane identyfikacyjne zgłaszającego wniosek, informacje na temat poprzednich wystąpień o jakiekolwiek świadczenia, wskazanie danych, które należy uwzględnić przy obliczaniu należności, dyspozycję dotyczącą sposobu przekazania przyznanego świadczenia, podpis osoby zainteresowanej. Końcową treść formularza stanowi zazwyczaj informacja, która jest swojego rodzaju pouczeniem. Jest ona obszerna, ale bardzo przydatna. Każdy zainteresowany powinien zapoznać się z jej treścią. Dotyczy ona m.in. praw i obowiązków osoby, której zostanie przyznane świadczenie. Ponadto można dowiedzieć się, jakie elementy wpływają na wysokość świadczenia, którego dotyczy wniosek.

Ustawodawca dopuścił również możliwość wystąpienia o świadczenie poprzez sformułowanie swojego żądania w formie zwykłego podania. Może ono być sporządzone zarówno odręcznie, jak i maszynowo albo komputerowo. Ważne, aby z podania wynikały dane, których ustawodawca wymaga obligatoryjnie, tj. m.in. dane personalne osoby wnioskującej oraz adres jej zamieszkania, wskazanie jakie świadczenie ma zostać przyznane oraz podpis osoby zainteresowanej.

Sporządzony wniosek można złożyć w organie rentowym. Ustawodawca dopuścił również możliwość wystąpienia o świadczenie za pośrednictwem poczty. Nadanie wniosku w urzędzie pocztowym jest tożsame z jego złożeniem bezpośrednio w organie rentowym. Za datę złożenia wniosku uważa się wówczas datę nadania wniosku za pośrednictwem przedsiębiorcy uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej w obrocie krajowym lub zagranicznym (§ 6 ust. 1 rozporządzenia MPiPS w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe, zwanego dalej rozporządzeniem).

Ustnie do protokołu

Kolejną z form wystąpienia o emeryturę jest zgłoszenie takiego żądania bezpośrednio w organie rentowym ustnie do protokołu.

Zainteresowany, który chce skorzystać z takiej formy, musi udać się w zasadzie do najbliższej placówki ZUS. Przepis co prawda przewiduje, iż wniosek rozpoznaje organ rentowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby żądanie było złożone w jednostce ZUS najbliższej dla zainteresowanego, czy to ze względów komunikacyjnych, czy innych. Rolą organu będzie przekazanie przyjętego wniosku według właściwości do rozpoznania i wydania stosownej decyzji.

W formie dokumentu elektronicznego

Wniosek o emeryturę może być zgłoszony również w formie dokumentu elektronicznego za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą ZUS.

Wniosek taki powinien być zgłoszony zgodnie z wymaganiami określonymi w § 5 ust. 2 wskazanego rozporządzenia. Szczegółowe informacje dotyczące składania wniosków w formie elektronicznej znajdują się na stronie internetowej www.zus.pl w Biuletynie Informacji Publicznej, w zakładce "Informacja dotycząca warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych do ZUS".

Za datę zgłoszenia wniosku wniesionego drogą elektroniczną uważa się dzień wprowadzenia wniosku do systemu teleinformatycznego organu rentowego.

Przy czym żadna z form zgłoszenia przez zainteresowanego wniosku o świadczenie nie zwalnia go z przedłożenia stosownej dokumentacji, od której będzie zależało prawo do świadczenia oraz jego wysokość.

Dane, które powinien zawierać wniosek o emeryturę

W każdym z przewidzianych przypadków żądanie przyznania świadczenia powinno zawierać:

- imię i nazwisko zainteresowanego oraz jego datę urodzenia,
- numer PESEL, a jeżeli nie nadano tego numeru - serię i numer dowodu osobistego lub paszportu,
- adres miejsca zamieszkania i adres do korespondencji,
- ostatni adres miejsca zamieszkania w Polsce - w przypadku osoby zamieszkałej za granicą, jeżeli zamieszkiwała uprzednio w Polsce,
- adres miejsca pobytu lub ostatniego miejsca zamieszkania - w przypadku osoby nieposiadającej adresu miejsca zamieszkania,
- wskazanie rodzaju świadczenia, o które ubiega się zainteresowany,
- wskazanie sposobu wypłaty świadczenia wraz z podaniem odpowiednich danych niezbędnych do jego wypłaty,
- podpis zainteresowanego, pełnomocnika albo osoby upoważnionej przez zainteresowanego.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.EmeryturyiRenty.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60