vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Wypadki związane z pracą i choroby zawodowe - Dodatek nr 23 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 24 (426) z dnia 10.12.2016

Postępowanie powypadkowe

Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w drodze do pracy lub z pracy dokonuje się na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania (Dz. U. z 2013 r., poz. 924).

Powyższe przepisy zobowiązują poszkodowanego w takim wypadku do niezwłocznego poinformowania o nim pracodawcę lub podmiot zlecający pracę, którego zadaniem jest podjęcie działań zmierzających do sporządzenia wymaganej dokumentacji.

Pomimo tego, że przepisy zobowiązują poszkodowanego w wypadku w drodze do pracy lub z pracy do zgłoszenia tego zdarzenia pracodawcy, to jednak w przypadku zignorowania tego obowiązku pracodawca nie może wyciągnąć wobec niego żadnych konsekwencji. Wynika to z faktu, że zgłoszenie takiego zdarzenia stanowi w większym stopniu przywilej niż obowiązek pracownika.

W odróżnieniu od zdarzenia kwalifikowanego jako wypadek przy pracy, przepisy nie precyzują, kto konkretnie powinien przeprowadzić postępowanie powypadkowe oraz sporządzić stosowną dokumentację. Oznacza to, że nie ma wymogu formalnego, aby osoba analizująca takie zdarzenia spełniała jakieś szczególne wymagania kwalifikacyjne (np. posiadała tytuł inspektora bhp).

Co do zasady, uznanie zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy następuje na podstawie:

  • oświadczenia poszkodowanego, członka jego rodziny lub świadków co do czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia,
     
  • informacji i dowodów pochodzących od podmiotów badających okoliczności i przyczyny zdarzenia lub udzielających poszkodowanemu pierwszej pomocy,
     
  • ustaleń sporządzającego kartę.

Ustalenie okoliczności wypadku w drodze do pracy lub z pracy jest dokonywane w karcie wypadku w drodze do pracy lub z pracy, której wzór stanowi załącznik do przywołanego rozporządzenia.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
     (nazwa i adres podmiotu
sporządzającego kartę wypadku
lub pieczątka, jeżeli ją posiada)

Karta wypadku
w drodze do pracy lub z pracy

I. DANE IDENTYFIKACYJNE PŁATNIKA SKŁADEK*

  1. Imię i nazwisko lub nazwa oraz adres płatnika składek na ubezpieczenia społeczne
    Advanced S.A., ul. Malinowa 182, 02-684 Warszawa
     
  2. NIP 5215213213           3. REGON 043245241
  1. PESEL nie dotyczy
     
  2. Dokument tożsamości (dowód osobisty albo paszport)
nie dotyczy
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(rodzaj dokumentu) 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(seria) 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(numer)

II. DANE IDENTYFIKACYJNE POSZKODOWANEGO

  1. Imię i nazwisko poszkodowanego
    Monika Wyszkowska
     
  2. PESEL 91061100621
     
  3. Dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport)
Dowód osobisty
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(rodzaj dokumentu) 
ABC
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(seria)
123456
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(numer)
  1. Data i miejsce urodzenia poszkodowanego: 11.06.1991 r. w Katowicach
     
  2. Adres zamieszkania poszkodowanego:
    ul. Poznańska 81/18, 00-678 Warszawa
     
  3. Tytuł ubezpieczenia rentowego/chorobowego**
    umowa o pracę


III. INFORMACJE O WYPADKU

  1. Data wypadku: 2.11.2016 r.
     
  2. W dniu wypadku poszkodowany:
     
    1) miał rozpocząć pracę o godz. nie dotyczy
     

    2) zakończył pracę o godz. 1630
     
  3. Wypadek zdarzył się**:
     
    1) w drodze z domu do pracy / w drodze z pracy do domu;
     
    2) w drodze do / z miejsca: 

    a) innego zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego,
     
    b) zwykłego wykonywania funkcji lub zadań zawodowych albo społecznych,
     
    c) zwykłego spożywania posiłków,
     
    d) odbywania nauki lub studiów.
     

  4. Szczegółowy opis okoliczności, miejsca i przyczyn wypadku:

W dniu 2 listopada 2016 r., o godz. 1630, poszkodowana zakończyła pracę w firmie Advanced S.A. z siedzibą przy ul. Malinowej 182 w Warszawie i udała się do domu przy ul. Poznańskiej w Warszawie. Po opuszczeniu siedziby pracodawcy poszkodowana skierowała się na pobliski przystanek autobusowy, na którym około godz. 1637, wsiadła do autobusu linii 517. Około godz. 1715 poszkodowana wysiadła z autobusu na przystanku "Dworzec Centralny", skąd na piechotę skierowała się w stronę ul. Emilii Plater. Przechodząc obok postoju taksówek zlokalizowanego w pobliżu hotelu Marriott, poszkodowana potknęła się o wystającą płytę chodnikową i upadła. Przechodzący obok mężczyzna, którego tożsamości nie ustalono, pomógł wstać poszkodowanej i podprowadził ją do stojącej w pobliżu ławki. Poszkodowana dotarła do domu, jednakże ze względu na silny ból lewej nogi, jeszcze tego samego dnia zgłosiła się na ostry dyżur do szpitala przy ul. Lindleya w Warszawie, gdzie po prześwietleniu lekarz stwierdził skręcenie stawu skokowego lewego. Po założeniu gipsu poszkodowana otrzymała zwolnienie od 3.11.2016 r. do 18.11.2016 r.

  1. W sprawie wypadku były / nie były** podjęte czynności przez odpowiednie organy
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
     
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
     
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
     
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
     
  2. Wypadek spowodował niezdolność do pracy od 3.11.2016 r. do 18.11.2016 r.***
    Wypadek spowodował zgon: nie spowodował
     
  3. Świadkowie wypadku: nie ustalono tożsamości świadków zdarzenia
     

    1)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
     
    2)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
     
    3)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                               (imię i nazwisko)                                    (adres zamieszkania)
     
  4. Wypadek jest wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy TAK/NIE**
     
  5. Uzasadnienie nieuznania wypadku za wypadek w drodze do pracy lub z pracy**:
    Zdarzenie uznano za wypadek
    w drodze z pracy


IV. POZOSTAŁE INFORMACJE

  1. Kartę wypadku sporządzono w dniu 4.11.2016 r.

    Marcin Dobrzyński - inspektor ds. bhp

    (imię i nazwisko sporządzającego kartę wypadku, podpis i pieczątka, jeżeli ją posiada)
     
  2. Miejscowość sporządzenia karty wypadku Warszawa
     
  3. Przeszkody i trudności uniemożliwiające sporządzenie karty wypadku w wymaganym
    terminie 14 dni: nie wystąpiły
     
  4. Kartę wypadku odebrano w dniu 7.11.2016 r.
Monika Wyszkowska
(podpis uprawnionego)

_______________________________________

* Nie wypełniają podmioty niebędące płatnikami składek na ubezpieczenie rentowe/chorobowe.
** Niepotrzebne skreślić.
*** Podać okres niezdolności do pracy objęty zaświadczeniem lekarskim, które zostało przedłożone przed sporządzeniem karty wypadku. Podmiot sporządzający kartę wypadku, niebędący płatnikiem składek, wpisuje okres niezdolności do pracy na podstawie oświadczenia poszkodowanego lub członka jego rodziny.

Kartę wypadku należy sporządzić po ustaleniu okoliczności i przyczyn zdarzenia, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje poszkodowany lub członek jego rodziny, a drugi przechowuje się w dokumentacji powypadkowej.

Ważne: Odmowa uznania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy wymaga uzasadnienia.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumBHP.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60