vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Podróże służbowe, w tym kierowców - Dodatek nr 8 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 8 (458) z dnia 10.04.2018

CZAS TRWANIA PODRÓŻY SŁUŻBOWEJ

Każda podróż służbowa zaczyna się w kraju i niezależnie od jej dalszego przebiegu zawsze ma nieprzerwany charakter. Jej początkiem jest opuszczenie miejscowości rozpoczęcia podróży, czyli zasadniczo miejscowości, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub miejsce pracy pracownika (§ 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej - Dz. U. poz. 167, dalej rozporządzenie w sprawie podróży).

Pracodawca może jednak uznać za miejscowość rozpoczęcia podróży miejscowość pobytu stałego lub czasowego pracownika - co może wywrzeć wpływ na łączny czas trwania podróży (§ 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie podróży). Koniec podróży następuje z chwilą dotarcia do miejscowości zakończenia podróży, czyli miejscowości, w której znajduje się miejsce pracy lub - za zgodą pracodawcy miejscowości zamieszkania pracownika. Cały czas pomiędzy tak rozumianym rozpoczęciem i zakończeniem podróży służbowej stanowi czas tej podróży niezależnie od tego, w jaki sposób jest on wykorzystany przez pracownika.

Przykład

Dyrektor handlowy zatrudniony w siedzibie pracodawcy w Warszawie został wysłany do kontrahenta ze Szczecina na ostatnie negocjacje w związku z zawieranym kontraktem. W podróż wyruszył spod siedziby pracodawcy służbowym autem w poniedziałek o 900, ale z uwagi na remonty i objazdy na miejsce dotarł dopiero o 1700. Negocjacje przesunęły się na wtorek i trwały do późnych godzin popołudniowych, więc pracownik spędził kolejną noc w Szczecinie i w drogę powrotną wyruszył dopiero w środę rano. Do firmy dotarł na 1600, więc jego podróż służbowa trwała 2 doby i 7 godzin.

Na rozliczenie podróży dyrektora nie ma wpływu fakt, iż faktyczna praca obejmuje zaledwie część tego okresu, gdyż do czasu trwania podróży wliczamy nie tylko przejazdy i czas faktycznej realizacji zadania służbowego, ale również przysługujące pracownikowi odpoczynki i czas wolny od pracy po wykonaniu zadania.


Uwaga!
Nawet jeśli polecenie pracodawcy dotyczy odbycia podróży zagranicznej, w większości przypadków przed jej rozpoczęciem i po jej zakończeniu wystąpi odcinek podróży krajowej. Wyjątki od tej zasady mogą dotyczyć pracowników zatrudnionych w miejscowościach przygranicznych oraz rozpoczynających podróż zagraniczną z lotniska lub portu znajdującego się w obrębie ich stałego miejsca pracy.

Przykładowo pracownik zatrudniony w Gdańsku, wysłany w podróż do Oslo drogą lotniczą, z lotniska w Gdańsku, nie będzie przebywał w podróży krajowej, chyba że zamieszkuje poza wymienionym miastem, a pracodawca uzna, że rozpoczyna podróż w miejscowości pobytu. Podróże służbowe kierowców rozpoczynają się w momencie opuszczenia siedziby, filii lub np. bazy transportowej pracodawcy - niezależnie od umówionego obszaru pracy.

Ważne: Podróży służbowej kierowcy nie przerywa przejazd przez miejscowość, w której pracodawca prowadzi działalność. Nawet jeśli pracownik pojawia się w siedzibie pracodawcy w trakcie dniówki np. celem dokonania załadunku i kontynuowania dostaw do klientów, nie powoduje to zakończenia podróży służbowej i nie uzasadnia odrębnego ustalania czasu takich odcinków podróży.

W stanowisku z 15 marca 2015 r. w sprawie podróży służbowej kierowcy (znak GNP-501/364-4560-3-1/15/PE-RP) Główny Inspektorat Pracy uznał, że przejazdy przez miejscowość prowadzenia działalności przez pracodawcę, podobnie jak załadunki i rozładunki dokonywane na jej obszarze nie przerywają podróży służbowej. Trwa ona od momentu pierwszego wyjazdu z siedziby lub odpowiednio filii czy oddziału pracodawcy, do momentu powrotu po zakończeniu zadań zaplanowanych na cały dzień. Ma to wpływ na prawo do świadczeń, gdyż podział podróży mieszczących się w ramach dniówki roboczej na części wykluczał prawo do diet.

Przykład

Kierowca zatrudniony w przewozach podmiejskich na trasach powyżej 50 km obsługuje 2 kursy w godzinach przedpołudniowych i 3 kursy popołudniowe. Za każdym razem przejeżdża przez miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy, wysadzając i podejmując tam pasażerów. Przed wydaniem ww. stanowiska powszechnie przyjmowało się, że każdy przejazd przez tą miejscowość powoduje przerwanie podróży służbowej, więc kierowca odbywał wiele krótkich podróży, z których żadna nie rodziła prawa do diety. Obecnie prawo do tych świadczeń zależy od tego, czy łączny czas od rozpoczęcia do zakończenia zadania obejmuje co najmniej 8 godzin, gdyż krótsze podróże nie dają prawa do diet.

czytaj także
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.RozliczenieDelegacji.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60