Prawidłowe wypowiedzenie umowy o pracę - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 72 (1634) z dnia 9.09.2019
Obowiązuje pisemna forma wypowiedzenia umowy o pracę
Pracownik złożył nam wypowiedzenie umowy o pracę zwykłym e-mailem. Twierdzi, że obecnie można w sprawach kadrowych składać oświadczenia w dowolnej formie, nawet poprzez SMS. Czy faktycznie nie obowiązuje już pisemna forma wypowiedzenia umowy o pracę? Jeżeli nadal jest obowiązująca, to czy wypowiedzenie pracownika jest ważne?
Wymóg zachowania formy pisemnej wypowiedzenia umowy o pracę jest nadal aktualny i nie zmieniło tego wprowadzenie od 8 września 2016 r. nowej formy dokonywania czynności prawnej, tj. formy dokumentowej. To zapewne tę formę miał na myśli pracownik Czytelników. Do zachowania formy dokumentowej wystarczy złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie (art. 772 Kodeksu cywilnego - Dz. U. z 2019 r. poz. 1145). Przy czym przez dokument rozumie się każdy nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią (art. 773 K.c.). W związku z tak szeroką definicją dokumentu generalnie nie jest już potrzebne złożenie na nim podpisu. Jest to istotne w odniesieniu do powszechnych teraz sposobów komunikowania, jak korespondencja e-mail, przez media społecznościowe, SMS, nagrania rozmów telefonicznych czy wideorozmowy. Złożenie oświadczenia woli w drodze takich dokumentów jest wystarczające, choć z pewnymi wyjątkami. Po pierwsze, przepisy prawa cywilnego mogą zastrzegać dla określonych czynności inną formę prawną (np. notarialną), która w takim przypadku będzie strony obowiązywała. W odniesieniu do prawa pracy trzeba natomiast pamiętać, że regulacje Kodeksu cywilnego, w tym dotyczące formy dokumentowej, znajdują zastosowanie tylko w zakresie nieuregulowanym w przepisach prawa pracy i tylko wtedy, gdy nie kłócą się z zasadami tego prawa (art. 300 K.p.). Forma wypowiedzenia umowy o pracę jest przez Kodeks pracy wyraźnie określona. Jest to forma pisemna i choć nie jest zastrzeżona pod rygorem nieważności, obowiązuje strony.
Wypowiedzenie umowy o pracę dokonane z naruszeniem formy pisemnej jest wadliwe, ale skuteczne.
W omawianej sprawie nie ma możliwości stosowania przepisów o dokumentowej formie składania oświadczeń woli, ponieważ w zakresie wypowiedzenia umowy o pracę przepisy prawa pracy są wyczerpujące. Wypowiedzenie powinno mieć formę pisemną, do której potrzebne jest co najmniej złożenie odręcznego podpisu lub bezpiecznego podpisu elektronicznego.
| Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
| www.UmowyoPrace.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
15.12.2025 (poniedziałek)
22.12.2025 (poniedziałek)
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|
||||||||||||






