vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Wybrane stanowiska resortu pracy i PIP w 2022 roku - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 84 (1959) z dnia 20.10.2022

Zatrudnienie czasowe w ramach robót publicznych a limity "33 i 3"

Zatrudniliśmy bezrobotnego w ramach robót publicznych organizowanych przez samorząd. W związku z tym podpisaliśmy umowę z powiatowym urzędem pracy, w której jest zawarte zobowiązanie do utrzymania bezrobotnego w zatrudnieniu przez ustalony w umowie czas (półtora roku). Jeżeli ten pracownik się sprawdzi, będziemy chcieli podpisać z nim kolejną umowę na czas określony. Czy pierwsza umowa zawarta w związku z robotami publicznymi będzie wliczana do limitów "33 i 3"?

NIE. Tego rodzaju umowy są wyłączone z mechanizmu limitowania umów na czas określony.

Pracodawca może zawrzeć z tym samym pracownikiem maksymalnie 3 umowy na czas określony, na okres nie dłuższy niż 33 miesiące (łącznie). Są to tzw. limity 33 i 3, uregulowane w art. 251 K.p. Konsekwencją przekroczenia tych limitów jest przekształcenie umowy na czas określony w umowę na czas nieokreślony. Skutek ten następuje - z mocy samego prawa - z dniem zawarcia czwartej umowy na czas określony lub w dniu następnym po przekroczeniu 33-miesięcznego limitu czasowego.

W niektórych przypadkach limity "33 i 3" nie są stosowane. Ma to miejsce w sytuacjach wskazanych w art. 251 § 4 K.p., tj. w przypadku umów na czas określony:

  • zawartych w celu zastępstwa innego pracownika,
  • zawartych w celu wykonywania pracy dorywczej, sezonowej lub na okres kadencji,
  • jeżeli pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie (uzasadniające niestosowanie limitów).

Omawiane limity nie dotyczą też niektórych grup pracowników wskazanych w przepisach odrębnych oraz umów o pracę ulegających przedłużeniu do dnia porodu.

W świetle przytoczonych regulacji pojawiło się pytanie, czy limity "33 i 3" mają zastosowanie do zatrudnienia pracownika w ramach robót publicznych. O zatrudnieniu tym jest mowa w art. 57 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 690 ze zm.). Umowy o pracę zawierane w celu zatrudnienia przy robotach publicznych mają zazwyczaj charakter terminowy. Jak jednak uznało Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w odpowiedzi na zapytanie naszego Wydawnictwa, nie są one wliczane do limitów "33 i 3" (patrz ramka).

"(...) w (...) katalogu wyjątków od zasady określonej w art. 251 § 1 K.p. (limitowania umów na czas określony - przyp. red.) nie zostało wymienione zatrudnienie w ramach robót publicznych. Tego typu zatrudnienie (z uwagi na specyficzny charakter, ściśle związany z czasem, na jaki zostały zorganizowane te roboty) nie powinno być wliczane do limitu umów, o którym mowa w art. 251 § 1 K.p.

W tej kwestii - na gruncie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie nowelizacji art. 251 K.p. (tj. przed 22 lutego 2016 r.) - wypowiadał się Sąd Najwyższy, którego orzecznictwo w tym zakresie zachowuje aktualność również w obecnie obowiązującym stanie prawnym. Przykładowo w wyroku z dnia 10 października 2002 r., I PKN 546/01 Sąd Najwyższy stwierdził, że przepis art. 251 K.p. nie ma zastosowania do umów o pracę zawieranych z bezrobotnymi w ramach ich zatrudnienia przy robotach publicznych (...). W uzasadnieniu orzeczenia Sąd wskazał, że »Zatrudnienie przy robotach publicznych ma wyłącznie charakter terminowy. Czas jego trwania związany jest z czasem, na jaki zorganizowane zostały roboty«.

Z art. 20 i art. 21 ustawy wynika, że może to być zatrudnienie kilkudniowe, kilkutygodniowe lub kilkumiesięczne, nieprzekraczające jednak 12 miesięcy. Wszystko to wskazuje, że regulacja zatrudniania osób bezrobotnych, w tym także dopuszczalności zawierania z nimi umów o pracę na czas określony, jest szczególna, częściowo odmienna od powszechnie obowiązującej. I choć zatrudnienie jest wykonywane »na podstawie stosunku pracy«, to jednak nawiązanym w bezpośrednim powiązaniu z wykonywanymi przez państwo zadaniami w zakresie administrowania rynkiem pracy (a ściślej interweniowania na nim), a nie w ramach swobodnej, choć częściowo kontrolowanej, gry uczestników rynku pracy - pracowników i pracodawców. Inny jest w związku z tym zakres wolności kontraktowania, w tym także swobody wyboru przez pracownika pracodawcy i wyboru przez obie strony rodzaju umowy o pracę. (...). Powyższe prowadzi do konkluzji, że art. 251 K.p. nie ma zastosowania do umów o pracę zawieranych z bezrobotnymi w ramach ich zatrudniania przy robotach publicznych (...)".

Odpowiedź Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 15 marca 2022 r.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60