vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Obowiązki pracodawcy związane z zatrudnianiem pracowników - Dodatek nr 14 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 14 (416) z dnia 10.07.2016

Informacja o warunkach zatrudnienia

Oprócz umowy o pracę pracodawca wręcza pracownikowi informację o warunkach zatrudnienia (art. 29 § 3-33 K.p.). Doręczenie dokumentu powinno nastąpić w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. Informacja powinna zostać udzielona na piśmie z uwzględnieniem danych dotyczących:

  • obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normy czasu pracy,
     
  • częstotliwości wypłaty wynagrodzenia za pracę,
     
  • wymiaru przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
     
  • obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
     
  • układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty.

Treść informacji zależy od liczebności załogi. Jeśli bowiem pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy (zatrudnia mniej niż 20 pracowników), informacja powinna dodatkowo wskazywać:

  • porę nocną,
     
  • miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia,
     
  • przyjęty sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Uwaga! Poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia, może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy.

Przykłady informacji o warunkach zatrudnienia pracownika nieobjętego regulaminem (w dwóch dopuszczalnych wariantach) prezentujemy na str. 71-72.

Pracodawca informuje pracownika na piśmie o zmianie jego warunków zatrudnienia oraz o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy, a także o zmianie układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty, niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian. W przypadku gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu - nie później niż do dnia rozwiązania umowy. Przedmiotową informację należy sporządzić w dwóch egzemplarzach. Po jej doręczeniu pracownikowi (za pokwitowaniem odbioru) drugi egzemplarz należy przechowywać w jego aktach osobowych (§ 6 ust. 2 pkt 2 lit. b rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej).

Wyjaśniamy też, że w przypadku zatrudnienia pracownika w ramach telepracy, informacja o warunkach zatrudnienia powinna określać dodatkowo jednostkę organizacyjną pracodawcy, w strukturze której znajduje się stanowisko pracy telepracownika oraz wskazywać osobę lub organ odpowiedzialny za współpracę z telepracownikiem oraz upoważniony do przeprowadzania kontroli w miejscu wykonywania pracy. Pracodawca przekazuje na piśmie telepracownikowi powyższe informacje najpóźniej w dniu rozpoczęcia przez niego wykonywania pracy w formie telepracy (art. 6710 K.p.).

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.UmowyoPrace.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60