vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Zatrudnianie pracowników mobilnych - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 90 (1444) z dnia 9.11.2017

Czas pracy kierowcy-zaopatrzeniowca

Pracownicy są zatrudnieni w podstawowym systemie czasu pracy (od 800 do 1600). Dwóch z nich, zatrudnionych na stanowisku kierowca-zaopatrzeniowiec, zostało wysłanych w podróż służbową (obsada dwuosobowa), która trwała 12 godzin (od 600 do 1800). Z tego tytułu otrzymali diety. Czy przysługiwał im czas wolny, czy też należało zapłacić za nadgodziny?

Pracownicy wyjechali w podróż służbową o 600, z tym że zgodnie z przyjętym rozkładem ich czas pracy rozpoczął się o 800. Generalnie podróż służbowa wykraczająca poza grafik pracownika nie podlega zaliczeniu do czasu pracy. Jednak w kontekście sytuacji przedstawionej w pytaniu należy zasygnalizować, że wskazanie w umowie o pracę łączonego stanowiska pracy (np. kierowca-zaopatrzeniowiec) skutkuje tym, że przy rozliczaniu czasu pracy istotne staje się ustalenie, który z wymienionych rodzajów pracy przeważa w zatrudnieniu konkretnego pracownika. Jeżeli dominują obowiązki zaopatrzeniowca, czas pracy pracowników powinien biec nieprzerwanie od momentu rozpoczęcia do zakończenia pracy, wliczając w to czas przejazdów. Natomiast przewaga obowiązków kierowcy powoduje, że obok okresów wliczanych do czasu pracy mogą pojawić się okresy odliczane od czasu pracy (np. nieuzasadnione postoje) lub zaliczane do dyżuru.

W przypadku gdy w zatrudnieniu pracownika przeważa element pracy zaopatrzeniowca, wówczas, zakładając stosowanie podstawowego systemu czasu pracy, każda godzina pracy lub pozostawania w gotowości przypadająca na normalne godziny pracy stanowi dla niego czas pracy. W normalnych warunkach do jego czasu pracy wlicza się ponadto czas faktycznie przepracowany poza godzinami rozkładowymi, w tym poświęcony na przejazdy, które u pracownika mobilnego stanowią nieodłączny element świadczonej pracy. Tym samym niezależnie od tego, czy w danym momencie zaopatrzeniowiec prowadzi pojazd, czy też pozostaje na fotelu pasażera oczekując na zmianę za kierownicą z drugim pracownikiem, cały przejazd, rozładunek/załadunek i powrót do firmy oraz czas przeznaczony na załatwienie innych zleconych zadań jest dla niego czasem pracy. Przy założeniu systemu podstawowego (tj. pracy po 8 godzin na dobę) oznacza to wystąpienie pracy nadliczbowej z przekroczenia dobowego, którą należy zrekompensować czasem wolnym lub dodatkiem do wynagrodzenia.

W omawianej sprawie nie nastąpiło naruszenie odpoczynku dobowego.

Trzeba skazać, że w przypadku przewagi obowiązków zaopatrzeniowca, podróż służbowa wystąpi dopiero po opuszczeniu stałego miejsca pracy. Ponieważ miejsce pracy zaopatrzeniowca często określone jest w sposób obszarowy, wyjazdy w ramach tego obszaru nie będą podróżą służbową.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60