Wymagania BHP na stanowisku pracownika biurowego - Dodatek nr 0 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 17 (467) z dnia 1.09.2018
Wymagania BHP na stanowisku pracownika biurowego
Szczegółowy spis treści
I. POMIESZCZENIA PRACY
Pozornie praca biurowa wydaje się bezpieczna, zwłaszcza w porównaniu z tą na placu budowy, czy w kopalni, przez co bardzo łatwo jest zbagatelizować związane z nią zagrożenia. Tymczasem okazuje się, że jej wykonywanie łączy się z ryzykiem (...)
2. Oświetlenie
Oświetlenie jest niezwykle ważne zarówno dla samopoczucia pracownika, jak i dla efektywności jego pracy. Niewłaściwie dobrane może stanowić czynnik uciążliwy, czyli taki, który powoduje złe samopoczucie, nadmierne zmęczenie, bóle (...)
3. Hałas
Pełna aktywność zawodowa pracownika biurowego wymaga od niego skupienia, które często nie jest możliwe z powodu hałasu - niepożądanego i uporczywego dźwięku. Jednak oprócz złego wpływu na koncentrację uwagi, hałas może dodatkowo (...)
4. Ogrzewanie i wentylacja
W pomieszczeniu biurowym należy zapewnić odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza oraz zabezpieczyć je przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i uciążliwościami ( (...)
5. Inne czynniki
Kolejnym czynnikiem, który również negatywnie wpływa na organizm pracownika biurowego, jest przewaga pracy siedzącej i wymuszona pozycja ciała. Jest to powód wielu dolegliwości, zwłaszcza bólowych, a długotrwała praca przy biurku często przyczynia (...)
II. WYMAGANIA DLA URZĄDZEŃ
Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy pracownikom zatrudnionym przy monitorach ekranowych jest zadaniem niezwykle trudnym. Dzieje się tak ze względu na to, że monitor tak naprawdę nie jest jedynym źródłem zagrożeń. Dużo (...)
2. Klawiatura
Klawiatura powinna być niezależna od pozostałych urządzeń, co pozwoli na jej przesuwanie w różnych kierunkach i na różną odległość (najlepiej aby była podłączona do komputera za pomocą długiego kabla lub bezprzewodowo). Ma to na celu umożliwienie pracownikowi (...)
3. Biurko
Biurko powinno być na tyle szerokie i głębokie, by móc ustawić na nim elementy wyposażenia w sposób wygodny i odpowiedni do charakteru pracy. Musi ono:
zapewniać wystarczającą powierzchnię do ustawienia na nim niezbędnych do pracy (...)
4. Krzesło
Nieodłącznym elementem pracy biurowej jest fotel. Można zaryzykować stwierdzenie, że odgrywa on główną rolę w organizowaniu ergonomicznego stanowiska pracy. Przy długotrwałym siedzeniu niezwykle ważne jest, aby posiadał on jak najwięcej (...)
5. Podnóżek
Na życzenie pracownika, albo gdy ustawienie wysokości krzesła uniemożliwia pracownikowi płaskie, spoczynkowe ustawienie stóp na podłodze (nogi prawidłowo siedzącego pracownika powinny tworzyć kąt prosty), stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek. Co do zasady: (...)
6. Uchwyt na dokumenty
Przepisy rozporządzenia wskazują również na konieczność wyposażenia stanowiska pracy w uchwyt na dokumenty, jeżeli podczas pracy istnieje potrzeba korzystania z nich. Nawet ten drobny element wyposażenia powinien posiadać regulację ustawienia wysokości, pochylenia (...)
III. ORGANIZACJA STANOWISKA PRACY W PRZESTRZENI
Dostosowanie miejsca pracy do potrzeb pracownika nie opiera się jedynie na dostarczeniu wysokiej klasy urządzeń, ale również na właściwym ich rozmieszczeniu w przestrzeni.
Stanowisko pracy z monitorem ekranowym powinno przede wszystkim (...)
1. Ustawienie monitora
Jeżeli jest to konieczne ze względu na budowę antropometryczną pracownika (jego wysokość i budowę ciała), monitor powinien zostać ustawiony na oddzielnej podstawie (szczególnie będzie to konieczne, w przypadku osób wysokich, gdy oryginalna podstawa monitora nie (...)
2. Laptop
Słuszne wątpliwości może budzić w omawianym zakresie laptop lub tablet. Są to urządzenia przenośne i często pracodawca nie ma żadnej kontroli nad tym, w jaki sposób są używane. Jeżeli stanowisko pracy osoby korzystającej z takiego sprzętu (...)
3. Usytuowanie fotela i w fotelu
Wysokość stołu oraz siedziska krzesła powinna zapewnić naturalne położenie kończyn górnych przy obsłudze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem. W przypadku, gdy wysokość biurka nie jest regulowana, (...)
4. Inne urządzenia w przestrzeni pracy
Biurko musi być wystarczająco obszerne, aby umożliwić ustawienie klawiatury z zachowaniem odległości nie mniejszej niż 100 mm między klawiaturą a przednią krawędzią stołu. Nie ma natomiast wymogu montowania wysuwanej półki poniżej blatu, (...)
1. Ocena warunków pracy
Pracodawca jest zobowiązany do przeprowadzania na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe oceny warunków pracy ( (...)
2. Instrukcje BHP
Przy każdym lub na każdym urządzeniu (np. w przypadku komputera) pracownik musi mieć dostęp do instrukcji bezpieczeństwa. Wynika to bezpośrednio z (...)
1. Przerwy w pracy
W myśl art. 134 Kodeksu pracy, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej (...)
2. Profilaktyczne badania lekarskie
Obowiązek przeprowadzenia badań profilaktycznych wynika z Kodeksu pracy (art. 229 K.p.), ale wskazuje na niego również (...)
3. Dofinansowanie do okularów
W przypadku osób zatrudnionych na stanowiskach z monitorami ekranowymi rekomendowana jest konsultacja okulistyczna. W wyniku przeprowadzonych badań, lekarz specjalista może zalecić pracownikowi wykonywanie obowiązków zawodowych w okularach korekcyjnych i wydać zatrudnionemu w tym zakresie stosowne (...)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumBHP.pl » |
Więcej w zasobach płatnych
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
15.09.2025 (poniedziałek)
22.09.2025 (poniedziałek)
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
Przydatne linki
|